Afro National (Sierra Leone, 1976)

Here si a special album and a new country on Oro. The Afro National from Sierra Leone is a solid band with a powerful variety of styles: afro-beat, with the dynamic cover of Fela's tune "Who're you?", afro-funk, afro-psyche and afro-cuban. I personnally love the slamming sound of the drums and the voice of Patricia Koroma, later Abubakar, on the title "Wonder Muye". We will discover more of her in an upcoming Afro National's post. This album was edited by an the label Makossa Records in 1976. It is ar reissue of a Sonafric's album released in 1975, but without the great "Mister Who you be?". here is the cover (thank you Ken Yatta for the aditional infos):


Voici un album vraiment special. Le groupe Afro National de Sierra Leone est un orchestre solide dans la variété des styles est redoutable: afrobeat, avec la dynamique reprise du titre de Fela "Who're you?", afro-funk, afro-psyche, afro-cubain, bref, toute l'Afrique. J'aime personnellement le son claquant de la batterie et la voix essentielle de Patricia Koroma, futur Abubakar, sur le titre "Wonde Muye". Nous découvrirons plsu amplement cette diva Sierra Leonaise dans un prochain courrier d'Afro Naitional. Cette album a été édité par un label Makossa Records en 1976. C'est une réedition de l'album produit par Sonafric en 1975 mais sans le puissant "Mister who you be?" (voir ci-joint). Merci à Ken Yatta pour cette denière info.

Souradjou Alabi & His Akpala Music (ALS 133)

















After Dossou Letriki, let's continue our journey through the rhythms of Benin and the label Albarika Store. This number 133 presents Souradjou Alabi, master of rhythm Akpala. This rhythm, which is common in Yoruba people from Benin and Nigeria, appeared in the twentiest century. In Nigeria the master of Akpala is Ishola haruna.
Recorded in 1984, this album preceded that of Miguelito. Both have the same back cover, a picture of the football team "The Dragons of Porto-Novo", and both pay a tribute to the team through a song.

Après Dossou Letriki, continuons notre voyage à travers les rythmes du Bénin et le label Albarika Store. Ce numéro 133 nous présente Souradjou Alabi, maîter du rythme Akpala. Ce rythme, qui est commun aux peuples Youruba du Bénin et du Nigeria, est apparu au début du XXème siècle. Côté Nigeria, le maître de l'Akpala est Ishola Haruna.
Enregistré en 1984, cet album a précédé celui de Miguelito. Tous deux possèdent la même pochette arrière, une photo de l'équipe de football des Dragons de Porto-Novo, et tous deux leur rendent hommage dans une chanson.

This is Marijata & Osibisaba

A new blog appeared in August, devoted to Ghanaian music. I invite you to discover Osibisaba and one of its post about  Marijata. Ghana, Cameroon, Congo, Benin, blogs specify, for happiness of all.

Un nouveau blog est apparu au mois d'Août, consacré à la musique Ghanéenne. Je vous invite donc à  découvrir Osibisaba ainsi que ce superbe album de Marijata. Ghana, Cameroun, Congo, Bénin, les blogs se spécifient, pour le bonheur de tous.




Marijata was a group of three members, Addison 'Electric' Kofi on guitar, Bob Fischian on the organ and Nat Osmanu also on guitar. They were formed in the heart of the band the Sweet Beans with the young singer, guitarist Pat ThomasMarijata were, according to their notes pockets, "attempting to bring some freshness and the return of Raw Funk" in their recordingsTheir first LP: "This is Marijata", on the Gapophone label, is pure Funk Rawest Africa. Gapophone Records was a label founded by a young producer, Mr. George Appiah Prah, after his return from London where he lived for a period. Marijata has to his credit only two LPs on Gapophone but so essentialfor any collector of vinyl Afro Funk.

Marijata étaient un groupe de trois membres, Addison 'Électrique' Kofi à la guitare, Bob Fischian sur l'orgue et Nat Osman à la guitare. Ils ont été formé au cœur de l'orchestre les Sweet Beans dont le jeune chanteur, guitariste, Pat Thomas fesait parti. Marijata, selon leurs notes de pochettes, "essayaient d'apporter une certaine fraîcheur et le retour du "Raw Funk" dans leurs enregistrement Ghanéen des années 70. "This is Marijata" sur le label Gapophone, est du pur son Funk Rawest Africa. Gapophone Records était un label fondé par un jeune producteur, Mr. George Appiah Prah après son retour de Londres où il a vécu pendant une période. Marijata a donc à son actif seulement deux LP sur Gapophone mais tellement essentiels pour tout collectionneur de vinyls Afro Funk.

LOUIS WASSON feat. Ignace de Souza, Danialou Sagbohan, Miguelito (Cameroon/1979)



Louis Wasson is a great guitarist and arranger from Cameroon. During the 70's, he spent few years in Benin recording with numerous artists such as Danialou Sagbohan or Ambroise Fidegnon. He also arranged albums like that of Antoine Dougbé (watch links). All his recordings are remarkable.
On this soukous and reggae LP, Ignace de Souza is on trumpet, Danialou Sagbohan i the battery and Miguelito is the chorus, no less... A rare record with excellent arrangements and amazing guitars. I only regret that Sagbohan does not solo, but as he says: "I work for the band, a drummer must remain humble". This number 175 from label Satel was recorded in 1978.

Louis Wasson est un grand guitariste et arrangeur Camerounais. Durant les années 70's, il passe plusieurs années au Bénin où il enregistre avec des ténors tels que Danialou Sagbohan ou Ambroise Fidegnon. Il arrrange aussi des albums notamment celui d'Antoine Dougbé (voir lien). Sur tous ces enregistrements Wasson est remarquable.
Sur ce 33 tours soukous et reggae, Ignace de Souza est à la trompette, Danialou Sagbohan à la batterie et Miguelito aux choeurs, rien que ça. Je regrette seulement que Sagbohan n'execute pas un solo, mais comme il dit: "Je suis au service de l'orchestre, un batteur doit rester humble". Ce numéro 175 du label Satel a été enregistré en 1978.

Adjaho Coffi & Poly-Rythmo: "Hommage..." (1977)


I have already submitted Adjaho Coffi in these posts. A great artist, musician and playwright who has always composed with Poly-Rythmo and Sagbohan Danialou. This composition honors the heroes fo Dahomey, King Behanzin and Bio Guerra, resistant to the french invader. Irony of fate, the record has been edited by a French label. Adjaho's compositions are very sophisticated and dramatic. One recognizes immediatly Adjaho.

Je vous ai déjà présenté Adjaho Coffi dans ces courriers. Un grand artiste, musicien et dramaturge qui a toujours composé avec Poly-Rythmo et Sagbohan Danialou. Cette composition rend hommage aux héros du Dahomey, le roi Béhanzin et Bio Guerra, résistant aux envahisseurs Français. Ironie du sort le disque est édité par un label Français. La musique d'Adjaho est sophistiquées et dramatiques. On reconnait immédiatement Adjaho.

King Behanzin
King Behanzin was strongly opposeed to the occupation of his country, Dahomey. His army was known for its elite, composed only of warrior women, the "Amazons". In 1891, France decided to hold Abomey, the royal capital. Behanzin was captured in 1894, deported in Martinique then in Blida, in Algeria (as you can see on the picture). He died in 1906. It was the end of resistance history of Dahomey.

Le Roi Béhanzin s'opposa farouchement à l'occupation de son pays, le Dahomey. Son armée était connue pour son élite, composée uniquement de femmes, les Amazones. En 1891, la France décide d'occuoper la ville Royale d'Abomey. Le roi est capturé en 1894, dséporté en Martinique puis à Blida, en Algérie (voir la photo). Il mourut en 1906. C'était la fin de l'histoire de la résistance du Dahomey.

Bio Guerra
Bio Guerra was a famous resistance fighter during the French colonization. On December 17, 1916, he was arrested and beheaded as an example.

Bio Guerra était un célèbre resistant durant la colonisation Française. Le 17 Décembre 1916, il est arrêté et décapité pour donner l'exemple.

Les Volcans du Bénin


I should have post this record a long time ago but this album is not so easy to find. Recorded around 1980, i think Nestor Hountondji is not featuring in the band. All songs, except the famous "Oya Ka Jojo", were composed by Julien Da Costa (no information about him) and interpreted by Joseph Lawani (no information also). So I let you listen to this major album.

J'aurais du poster ce disque il y a longtemps mais cet album n'est pas si facile à trouver. Enregistré vers 1980, je crois que Nestor Hoountondji ne figure pas dans la formation. Tous les morceaux, excepté le célèbre "Oya Ka Jojo" composé par l'orchestre, ont été composés par Julien Da Costa, dont je n'ai aucune information, et interprétés par Joseph Lawani, dont je n'ai aussi aucune information. Je vous laisse donc savourer cet album majeur.

Ethiopia 1974: Menelik Wossenachew, Mahmoud Ahmed, Getatchew Kassa.


Jam Magica is again making us travel to the East. In the first Ethiopian post, we had only one side of both Mahmoud Ahmed and Getatchew Kassa. Today we can apreciate the all EP's. We have also another gift, Menelik Wossenachew, a huge artist in Ethiopia.




This is the side 1 of first Mahmoud Ahmed's record (MA 001).



And also the side 1 of Gebtachew Kassa edited on Philips' label.

Orchestre Daho-Melo (1965)


Here is a new orchestra on Oro, the Daho-Melo which is one of the oldest band of modern music in Benin, the same generation as the Picoby Band, Renova Band, Super Stars de Ouidah or Sunny Black's Band. In this EP, recorded during the annual music bands festival, we find a title composed by Nestor Hountondji ("Bokonon Eh"). Hountondji is everywhere. He plays, composes or lead in many bands: National Jazz du Dahomey, Renova Band, Les Volcans, Daho-Melo. Perhaps because he was a Policeman ? In any case, he is a great artist.
As usual at this time, there are afro-cuban rhythms, rumba, bolero and a cara-cara rhythm that I do not know.

Voici un nouvel orchestre sur Oro, le Daho-Melo. Daho-Melo est l'un des plus anciens groupes du Bénin, de la même génération que les Picoby Band, Renova Band, Super Stars de Ouidah ou Sunny Black's Band. Sur ce 45 tours, enregistré durant le festival anuuel des orchestres modernes, on trouve un morceau enregistré par Nestor Hountondji ("Bokonon Eh"). Décidément, Hountondji est partout. Il joue, compose et dirige dans de nombreux groupes: National Jazz du Dahomey, Renova Band, Les Volcans et Daho-Melo. Peut-être parce qu'il était gendarme ? Dans tous les cas, il est un grand artiste.
Comme d'abitude à cette époque, on retrouve des rythmes afro-cubains, Rumba, Bolero et certain cara-cara, un rythme que je ne connais pas.

Dossou Letriki (ALS 139)


I found a dozen of rare records on Albarika Store label, all traditional music recordings. I Propose to explore them chronologically but in reverse order. I also suggest you to discover all the different rhythms that have populated the kingdoms of Benin's music.
We start with the number 139, recorded in 1984 and which rhythm is called "Egoun" (See illustration and for those who have forgotten the Egun's story, see these pages). The author and orchestra's leader, Migbogohin Assogba Dossou aka Dossou Letriki, has the status of Yedenou Adjahoui's student. He plays a fetish rhythm from the people of Port-Novo, the "Masse-Gohoun". Adjahoui was the king of this rhythm and when the king died in 1995, Letriki became the reference. In march 2010, the student joined the master. He leaves behind children and women, and about thirty albums. Letriki is coming back today with this nice quality sound recording and melodies haunted by the spirits of Egun.

J'ai trouvé une série de disque rares sur le label Albarika Store, tous des enregistrements de musique traditionnelle. Je propose de les découvrir chronologiquement mais en commençant par la fin. Je suggère aussi de découvrir tous les differents rythmes qui ont peuplé les royaumes musicaux du Bénin.
On commençe donc avec le numéro 139, enregistré en 1984 et dont le rythme est celui des "Egoun", ou revenants (voir l'illustration et pour ceux qui ont oublié l'histoire des "Egoun", conlustez ces pages). L'auteur et chef d'orcestre est Migbogohin Assogba Dossou alias Dossou Letriki. Il était un élève de Yedenou Adjahoui, le roi du rythme "Masse-Gohoun", un ryhtme fétiche pour les habitants de Porto-Novo, la capitale. Depuis la mort du roi en 1995, Dossou Letriki est devenu une référence. En Mars de cette année, l'élève a rejoint le maître. Dossou Letriki, laisse deriière lui des enfants, des femmes et une trentaine d'oeuvres phonographiques. Letriki nous revient aujourd'hui avec cet album d'une bonne qualité d'enregistrement et dont les mélodies nous rappelles aux esprits des "Egoun".

K. FRIMPONG (Ghana)


It seems that my last post about K. Frimpong has been enjoyed by a lot of people. Here is a deeper trip into Alhaji 's afrobeat. It is quite difficult to find informations about him and his bands but I'll try to do my best. I would like to thank "Ogoun Ferraille" ("Ogun Scrap") who offered this great selection of titles.


In the mid-70s, K.Frimpong recorded with two orchestras simultaneously. Let's begin with the Vis-A-Vis band. The first album was recorded in 1977 on the label Probisco Records (KBL 068). It has been reissued later on Makossa International Records (MA 7076). One of the best Vis-A-Vis album.






Vis-A-Vis was led by Isaac Yeboah, based in Kumasi and featuring some of the Ghana's finest musicians of the 70's: Sammy Cropper on lead guitar, Slim Yaw on bass and Kung-fu Kwaku on drums. This other album with Vis-A-Vis was recorded in 1978 on the label Ofori Brothers. Have pleasure...





The other Frimpong's backing band was The Cubano Fiestas. In fact, Vis-A-Vis is the same band as the Cubano Fiestas except different members like George Amissah who plays Saxo alto, George Abunah (sax ténor) and Arthur Kennedy (trompette). These three guys were used to play with Ebo Taylor. I would like to thank Cyril from Afrofever for those additional informations.



The first recording seems to be from 1977, still on the label Ofori Brothers. We all know this album because of the famous title "Kyenkyen Bi Adi Mawu" which made Frimpong become an international and respected artist. Here are two melancholyc diamonds:








The other album recorded with the Cubano Fiestas was recorded in 1980 on Polydor's label. Those two titles are again two wonderful afrobeat tunes. As you may notice, the title "Nye Mea" is a remake of "Kyenkyen Bi Adi Mawu". Very interesting piece. To finish, Alhaji K. Frimpong passed away in 2005. Long life to his music and soul...


-Nye Mea



Another great album recorded with The Cubanos Fiestas. One of the best I think. Mounted by afrobeat 's god.