T.P. Orchestre Poly-Rythmo & Vincent Ahehehinnou (1974)


This N°224 record on the label Albarika Store is a jewel. Composed and sung by Vincent Ahehehinnou, the title "Cherie Oyo" deserves a better rhythm description as Bossa Nova which is written on the record label. The song "Nan Man Nan" is as ambitious as the first, a traditional and "folkloric" modernized rhythm. Vinent has a voice as warm and captivating as that of Eskill Lohento.


Ce disque N°224 sur le label Albarika Store est un bijoux. Composé et chanté par Vincent Ahehehinnou, le titre "Cherie Oyo" mérite un meilleur qualificatif rythmique que "Bossa Nova" qui figure sur le label du disque. Le titre "Nan Man Nan" est aussi ambitieux que le premier, un ryhtme traditionnel et "folklorique" modernisé. Vincent a une voix aussi chaude et envoutante que celle d'Eskill Lohento.

Traore Tiemoko dit Patch (Burkina-Faso - 1978)


I continue my exploration of music from Burkina Faso, or rather of Upper Volta with this album from obscure artist Tiemoko Traore. The Cavacha rhythm style of the album was also that of Traore Amadou Ballake which famous "Taximen" album is next issue after "Patch" on Sacodis label.


Je continue mon exploration de la musique du Burkina, ou plutôt de Haute-Volta avec cet album de cet obscure artiste: Traore Tiemoko. Son style Cavacha est dans le style de l'époque et de celui de Traore Amadou Ballake dont le célèbre album "Taximen" est le numéro suivant sur le label Sacodis.

Yedenou Adjahoui (1981)




I have not posted Yedenou Adahoui's music for a long time. As before, I grew in time and suggest two LP's recorded in 1981 at Lagos, Nigeria. Adjahoui recorded dozens of albums, he was the most popular and prolific traditional singer of his time. He was part of Goun community, as Danialou Sagbohan, highly represented in the region of Badagri, Ogoun State, Nigeria...


Il y a longtemps que je n'ai pas posté de la musique de Yedenou Adjahoui. Comme précédemment, je progresse dans le temps et je vous propose deux 33 tours enregistrés en 1981 au Nigeria, sur le label nigérian S.M. Record. Adjahoui a enregistré plusieurs dizaines d'albums, il était le chanteur le plus populaire et prolifique de son temps. Il faisait parti de la communauté Goun, comme Danialou Sagbohan, très représentée dans la région de Badagre au Nigeria...


Orchestre de la BCB & Roger Tchaou (1978)


Since 1976, Danialou Sagbohan becomes the leader of Commercial Bank of Benin's orchestra, the best band at the time with Poly-Rythmo's. On this record, we can recognize Sagbohan and his unique timbales style. I let you appreciate "Safia" a great "chacha rock" rhythm. Here is what we can learn today from William Arthur ("voice of the revolution") about Roger Tchaou:

It is rare that the first disc in this case a 45 rpm, makes it possible to get an idea of the talent of a young composer. Roger Tchaou, aka Roger Baba, is well known by many listeners of "the voice of Benin's revolution". Blinded from his early youth, but armed with a firm determination to succeed, Roger has become one of those artists whose maturity extends...


A partir de 1976, Danialou Sagbohan devient le chef d'orchestre de l'Orchestre de la Banque Commerciale du Bénin, la meilleure formation de l'époque avec celle du Poly-Rythmo. Sur ce disque nous pouvons reconnaitre aux timbales Sagbohan et son style si particulier. Je vous laisse apprécier "Safia", un superbe titre "chacha rock". L'orchestre de la BCB sera le sujet d'un prochain courrier, aujourd'hui voici ce que l'on peut apprendre de Roger Tchaou par William Arthur (voix de la Révolution) :

Il est rare qu'un premier disque, en l'occurrence un 45 tours permette de se faire une idée du talent d'un jeune compositeur. Roger Tchaou alias Roger Baba, est bien connu de nombreux auditeurs de la "Voix de la Révolution Béninoise". Frappé de cécité dès sa prime jeunesse, mais armée d'une volonté inébranlable de réussir, Roger fait désormais partie de ces artistes dont la maturité se prolonge...



Danialou Sagbohan & Les Astronautes (1975)


I am very happy to share this fabulous and rare record from Danialou Sagbohan that I already presented on radio at the Mumbo Jumbo cession. You can listen here.
The band "Les Astronautes" was one of firt El Rego's band. El Rego created by the more "Los Commandos", but "Les Astronautes" persisted and recorded with other singers as Danialou Sagbohan. I must say that this record is prodigious, the genius of Sagbohan is concentrated.
First, the title "Missi Me" is a delicious afro-cuban rhythm. The brass and guitar solo caress sweet Sagbohan's voice. The other song "Mina Gan" is a piece of art, between voodoo rhythm, jazz and funk. Sagbohan is known to have recorded the first "Sato" rhythm. The name "Sato" created by Clement Melome from Poly-Rythmo is actually the common name for all different modernized and voodoo rhythms. Indeed "Sato" is not voodoo, it's a rhythm played by royal orphans inside Kingdoms of Dahomey. The rhythm is no longer played and became more popular. Clement Melome and Poly-Rythmo used this "Sato" term footprint so as not to offend the sensitive soul of Voodoo. 
Like I said, Sagbohan is the first to have played and recorded "Sato" rhythm, in 1973, with Black Santiago band and Ignace de Souza. The title was "Zangbeto" (Voodoo night watchmen) and you can here "them" here. "Mina Gan" is taken from a traditional rhythm of Goun people called Kaka and which Sagbohan transfigured into jazz. A song that I particularly love.


Je suis très content de partager ce disque très rare de Danialou Sagbohan que j'ai présenté lors de l'émission radio Mumbo Jambo et que vous pouvez écouter ici. L'orchestre "Les Astronautes" était l'un des premiers orchestres d'El rego. El Rego crée par la suite "Los Commandos", mais "Les Astronautes" perdurent et enregistrent avec d'autres chanteur tel que Sagbohan. Et je dois dire que ce 45 tours est prodigieux, tout le génie de Danialou y est concentré.
Tout d'abord, le titre "Missi Mè" est rythme afro-cubain délicieux. Les cuivres et la guitare solo caressent la voix sucrée de Sagbohan. L'autre titre "Mina Gan" est un morceau d'anthologie, entre rythme traditionnel, jazz et funk. Sagbohan est connu pour avoir enregistré le premier morceau dit "Sato". Ce nom "Sato" crée par Clément Mélomé du Poly-Rythmo est en fait en nom commun pour désigner les tous différents rythmes vaudous modernisés. A vrai dire le rythme Sato n'est pas Vaudou, c'est un rythme royal anciennement joué par les orphelins des royaumes du Bénin. Ce rythme n'étant plus joué, il est devenu populaire. Clément Mélomé et le Poly-Rythmo ont empreinté ce terme Sato afin de ne pas choquer les âme sensibles du vaudou.
Comme je disais Sagbohan est le premier à avoir joué des rythmes "Sato", en 1973, avec l'orchestre Black Santiago et le titre "Zangbeto" (Gardien de nuit vaudou) et que vous pouvez entendre ici. "Mina Gan" est un rythme traditionnel de l'Ethnie Goun appelé Kaka et que Sagbohan transfigure en Jazz. Un morceau que j'adore...